چرتکه

گاه نوشت های یک چرتکه در باره‌ی رایانه و موسیقی

چرا لینوکس؟

leave a comment »

چرا لینوکس؟ چند وقتی است که تمایل پیدا کردم که با لینوکس( حالا با هر توزیعی ) کار کنم. پیش خودم گفتم چه چیزی باعث شده که به این کار تمایل پیدا کنم؟ سعی کردم دلایلش را پیش خودم مرور کنم.

اولین چیزی که به نظرم رسید این بود که احساس می‌کردم من تکنولوژی را خریده‌ام نه این که در آن سهیم باشم، چون من اعتقاد دارم که علم و تکنولوژی برای همه است و نباید به عنوان یک کالا خرید و فروش شود. روح علم و تکنولوژی هم همین است، تکنولوژی چیزی نیست که در انحصار شخص یا اشخاصی باشد بلکه همه حق دارند که از آن بهره ببرند. به نظر من جنبش Open source را باید از این دید نگاه کنیم. کسانی که زمینه نرم‌افزار های رایگان فعالیت می‌کنند به دنبال سود مادی نیستند بلکه هدف آن‌ها والاتر است. همان طور که گفته‌اند و نوشته‌اند: لینوکس در خدمت بشریت است.

از این تفکر که بگذرم، به مسئله CopyRight رسیدم. حالا که این قانون هست تا کی می‌خواهیم از این قانون چشم پوشی کنیم؟ چرا باید از برنامه‌های کپی و دزدی استفاده کنیم؟ فکر می‌کنم از نظر نرم‌افزاری 99٪ کامپیوتر من دزدی باشد. از سوی دیگر بستگی دارد که بخواهیم رایگان بودن را از چه دیدی بررسی کنیم. زمانی که سازنده محصولی را می‌سازد طبق قانون تمام منافع آن به خودش بر می‌گردد، حالا اگر ما بخواهیم از این محصول به صورت غیرمجاز استفاده کنیم… .

البته حرف برای گفتن بسیار است، برای همین سعی می‌کنم در یکی دو پست دیگر هم درباره‌ی لینوکس بنویسم.

Written by مهیار

ژوئن 16, 2007 در 6:24 ب.ظ.

نوشته شده در open source, عمومی

پاسخی بگذارید

